ایشیل

رسانه ای برای آموزش نوین زبان ها

ایشیل

رسانه ای برای آموزش نوین زبان ها

ایشیل
بایگانی
جمعه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۳۵ ب.ظ

حروف الفبای ترکی آذربایجانی

آذربایجانی ها از خطوط مختلفی برای کتابت ترکی اسفاده نموده اند. یکی از قدیمی ترین خطوط ، الفبای اورخون است که کتیبه هایی از آن در نقاط مختلف آسیا و اروپا ، از جمله ایران به جا مانده است. با ظهور و گسترش اسلام ، خط عربی در کتابت ترکی به کار رفت و در سده اخیر خطوط کریلیک و لاتین مورد استفاده واقع شدند.
برای مشاهده ادامه مطلب، بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
یکی از عمده دلایل تعویض کتابت از رسم الخط عربی به لاتین را می توان نقص رسم الخط عربی در نمایش بعضی حروف زبان ترکی بیان کرد.چنان که در آثار کتبی ترکی با رسم الخط عربی، نویسندگان از استاندارد متفاوتی نسبت به یکدیگر برای نمایش حروف استفاده نموده اند و چه بسا نویسنده در کتابت آثار، از استاندارد تدوین شده خود نیز خارج شده است.در سده اخیر از زبان لاتین با استاندارد معین و با پوشش جامع حروف زبان ترکی تدوین شده است تا به نواقص گذشته پایان بخشد. گفتنی است رسم الخط عربی هنوز در میان آذربایجانی های ساکن ایران رایج است. در جدول زیر حروف الفبای ترکی آذربایجانی را با هر دو رسم الخط عربی و لاتین مشاهده می کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی